Jumaat, 13 Januari 2012

SAMPAI BERTEMU DI SYURGA



Seusai kuliah, Hazeni menerima mesej dari kakaknya.
“Ani, mak cik sakit. Sekarang koma di hospital”

Ringkas sahaja mesej itu. Namun mampu menyentap hati kecil Hazeni. Lantas jari-jemarinya ligat menaip mesej.

“Sakit apa? Kenapa boleh jadi begitu kak Nurul?”

“Entahlah, mak cik sakit. Sejak akhir-akhir ini mak cik selalu sahaja mengadu sakit kepala. Petang tadi, tiba-tiba sahaja mak cik pengsan. Ada buih di mulutnya…”

Belum sempat Hazeni menanyakan soalan yang seterusnya, tiba-tiba satu panggilan masuk.

“Ani, kak Nurul sekarang ada di hospital. Abah dan mak pun ada sekarang. Mak cik macam tenat. Sekarang dalam keadaan koma. Nanti apa-apa hal, kami telefon balik. Maaf.”

Talian dimatikan. Pelbagai persoalan bermain di fikiran.
Mak cik sakit apa?
Mengapa tiba-tiba jadi begini?

Persoalan mengapa dan bagaimana sentiasa bermain di fikirannya. Dia sentiasa berdoa semoga mak ciknya diberi ketabahan. Keesokan harinya, dia mendapat satu lagi mesej. Kali ini agak tragis, sehingga menenggelamkan harapan kecil di hatinya.

“Hazeni, mak cik baru saja meninggal. Jam 1.00 petang tadi.”

Telefon bimbit hampir terlepas dari genggaman tangannya. Lantas digenggam erat. Dalam hatinya berkata, “Tidak. Pasti ada kesilapan”

Lantas dia segera menelefon kakaknya.
“Kak Nurul?”
“Mak cik sudah meninggal tadi…! Mak dan abah pun ada di sini. Pak cik sekarang sedang sibuk menguruskan jenazah…”. Kedengaran suara tangisan dari telefon. Kak Nurul tidak mampu menyambung kata-kata.

“Ani, ini mak. Ani duduk sahaja di sana. Mak sedih… mak cik sudah tak ada…” Ibunya cuba menenangkan Hazeni. Namun, akhirnya tewas dengan air matanya sendiri. Adik kandung yang sentiasa menemani, kini telah tiada. Sesiapa juga pasti merasa sedih.

“Ani. Ini abah. Ani duduk sahaja di UM. Tak perlu balik Penang. Di sini jauh, kalau Ani balik seorang, bahaya. Tak mengapa. Kami boleh uruskan semuanya di sini.” Ayahnya cuba menenangkan Hazeni.
Memang seorang ayah begitulah lagaknya. Gerimis di hati, namun langit cerah yang dipamerkan. Sungguh kental lagaknya, berjaya menenangkan hati orang lain. Namun tidak bagi Hazeni. Dia sungguh memahami hati abahnya yang seorang itu. Diam apabila resah, senyap apabila sedih. Kekadang bersuara seceria unggas, hanya untuk menghiburkan hati orang lain.

“Hmm, baik abah. Ani duduk di UM. Ani tak akan balik.” Ani juga cuba berlagak tabah, sebagaimana ayahnya beraksi. Lantas telefon dimatikan. Tiada air mata yang mampu dititiskan kerana ia sudahpun membeku di saat ditinggalkan orang yang disayangi.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Enam bulan berlalu dengan pantas. Maka berakhirlah sesi perkuliahan bagi semester kedua di Universiti Malaya. Cuti semester kali ini digunakannya untuk meluangkan masa di kampung. Kepulangan Hazeni pada kali ini, begitu suram. Lambaian rerumput di hujung sawah, seolah-olah lesu. Dedaun berguguran, sederas derai tangis di hatinya.

Keadaan rumahnya begitu sepi. Sepi lagi rumah di sebelahnya, kediaman almarhumah mak cik dan sekeluarga.

“Entah bagaimana dengan mereka.” Bisik hati kecilnya.

Sungguh, Hazeni bukanlah seorang yang ramah dan terlalu rapat dengan mak cik dan pak ciknya. Namun, apa yang membuatnya terasa dekat di hati adalah kerana dia membesar di situ. Di samping pak cik dan mak ciknya.

Wajah suram ibunya semakin meredupkan suasana. Kelihatan mata kuyu yang berkaca, seakan mengeluarkan air mata darah. Hazeni sedih melihat keadaan suram itu.

Tiba-tiba, kedengaran suatu teriakan.

“Abah jahat! Abah tak pernah faham kami…! Abah cuma tahu kerja, balik kerja dan makan. Semua kerja Adam yang buat. Adam pun letih, tahun ini Adam ada peperiksaan SPM. Apa nak jadi? Adam pun tak tahu. Kalaulah mak masih ada…”

Seorang remaja lelaki, Adam yang merupakan sepupu Hazeni, berlari meluru ke rumah mereka.

“Mak Jang…! Abah marah tak menentu. Adam benci abah!”  Adam berteriak. Kakinya yang tidak berkasut kelihatan berdarah akibat terlanggar batu besar.

“Adam jangan nak kurang ajar! Dah pandai kurang ajar. Dulu masa mak masih ada, semua harapkan mak. Sekarang dah besar, pandai-pandailah uruskan rumah. Jaga adik-adik. Balik!” Pak ciknya datang memarahi Adam.

“Macam inilah budak-budak sekarang. Tegur sedikit sudah melawan. Buat kerja sedikit pandai memberontak. Bukan nak membantu, tapi menyusahkan ada. Kita jaga dari kecil, bila sudah besar pandai melawan. Kalaulah dia masih ada…”. Sedikit tangis kelihatan pada kelopak mata seorang lelaki. Seketika merintih, pak ciknya pulang ke rumah. Rumah mereka hanyalah bersebelahan. Jika hujan di sebelahnya, maka di sebelahnya turut mendapat hujan, bukan sekadar mendung. Bahkan terkadang, jika salah satunya mendung, satunya lagi akan terus kehujanan. Itulah kuasa persaudaraan.

Pak cik, insan sebelum ini dikenali ramai sebagai seorang yang ceria dan rajin bekerja. Kini setelah kehilangan isteri, segala keceriaannya hilang. Cuma yang tinggal hanyalah kekecewaan dan kesedihan. Muramnya kini melebihi senyuman. Teriakannya melebihi tawa.

“Adam janganlah begitu. Adam kena tolong abah. Adam yang paling besar, kena jaga adik-adik.” Ibu Hazeni cuba menenangkan Adam. Hazeni hanya melihat, namun bibirnya diam membisu.

“Abah jahat! Dulu sewaktu mak ada, lain. Mak yang basuh semua baju. Setiap hari mak masak, sarapan, tengah hari, malam. Abah? Abah tak masak.Abah suruh buat macam-macam. Basuh baju, kemas rumah, jaga adik. Kalau baju sedikit tak apa. Tapi semua kerja buat sepah. Abah, setiap hari beli lauk yang sama. Bila adik-adik bergaduh, abah cuma tahu marah pada Adam. Abah jahat, mak tak macam tu!”

Sekali lagi deraian air mata berguguran. Adam menangis teresak-esak. Hazeni terdiam menyaksikan apa yang berlaku. Kepulangannya ke kampung seolah-olah tidak disambut dengan kegembiraan. Bahkan dengan deraian air mata. Namun, bukan itu yang Hazeni ambil peduli. Dia merasa hiba melihat ibunya yang sedih.
“Itulah, dulu sewaktu emak ada, Adam selalu melawan cakap mak. Mak yang selalu suruh solat, mak yang hantar ke tuisyen, mak suruh belajar rajin-rajin. Semua kerja mak yang buat, mak Cuma suruh belajar saja. Sekarang? Sudah…jangan ambil hati dengan abah. Kalau lepas ni kalau abah Adam pula yang mati macam mana?” Ibu Hazeni cuba menduga jiwa muda yang memberontak itu.

“Mak Jang tak faham! Tahun ini Adam SPM. Sepatutnya abah kena faham. Abah tak boleh marah-marah kalau Adam tak buat salah. Sudahlah Adam yang buat semua kerja, bila masalah adik-adik pun abah nak salahkan Adam. Iman paling nakal, selalu cari masalah dengan adik-beradik yang lain. Abah tak marahkan dia. Selalu membela, mentang-mentang dia paling bongsu. Adam rasa gagal SPM tahun ini. Kalau abah mati lebih baik. Mak…!” Deraian air mata semakin laju membasahi pipinya. Tiada yang lain diingatnya, melainkan ibunya yang baru sahaja meninggal dunia.

“Itu yang mak jang kata! Sabar, abah memang begitu. Emak lain, emak lebih lembut. Kalau tak sabar apa lagi boleh buat. Sekolah tu belajar elok-elok. Tak cemerlang sangat pun tidak mengapa, cukuplah sekadar lulus, kalau itu sahaja yang termampu.”. Deraian air mata ibu Hazeni lebih deras dari tangisan Adam. Ternyata, dugaan itu menduga kesabarannya. Naluri hati seorang ibu pasti terguris di saat melihat anak kecil menangis di hadapannya.

Malam itu pak cik bertandang ke rumah Hazeni. Meluahkan apa yang terbuku di hati kepada ibu dan ayahnya. Hazeni hanya menjadi pemerhati yang setia. Kelu untuk berkata-kata, bukan bermaksud membisu. Tetapi mendiamkan diri, memerhati tindakan orang-orang dewasa yang dirasakannya lebih banyak makan garam.

“Saya bukannya apa. Saya sudah tertekan. Sudahlah penat bekerja seharian. Balik sahaja rumah bersepah. Anak-anak bergaduh. Yang paling besar, bukan nak menolong.” Sayup kedengaran suara pak cik.

Hazeni mengasingkan diri dari perbualan itu. Tidak sanggup rasanya mendengar luahan pak ciknya. Apatah lagi melihat ibunya menangis. Telefon bimbit jenama Nokia dipegang kemas. Nama yang ‘Mak cik’ tertera di ‘contect list’ ditekan. Mahu sahaja dihubungi nombor itu. Andaikata pemiliknya dapat menjawab panggilan, ingin sekali dia merintih merayu kepada mak ciknya untuk pulang ke pangkuan keluarganya. Namun hakikat hidup ini, yang pergi tetap akan pergi. Yang masih hidup, perlu mengharungi kehidupan ini apa adanya. 


Hadapi hidup dengan penuh tabah dan redha, serta sedar bahawa segala yang kita miliki adalah pinjaman dari Allah. Apabila Allah mengambilnya semula, manusia perlu berlapang dada, serta mengucapkan syukur kerana diberi suatu pinjaman yang cukup istimewa dalam hidup.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Pada hari berikutnya, datang seorang anak kecil. Iman, budak lelaki berusia 7 tahun yang sungguh suci dan naif.

“Mak jang. Iman tak nak pergi sekolah. Iman tak ada kasut!” Iman, anak bongsu kepada empat orang adik-beradik mencebik mulut.

“Habis kenapa Iman tak beritahu kepada abah Iman? Takut?” Ibu Hazeni menyoal kembali. Seperti biasa, Hazeni hanya memerhatikan dari jauh apa yang berlaku. Iman hanya mendiamkan diri.

“Sudah. Tak mengapa, nanti Mak jang belikan. Baju sekolah ada? Kalau tak ada, nanti mak jang belikan”. Ibunya cuba menenangkan Iman yang muram mencuka.

“Emak begitulah. Suka memenangkan budak kecil ni. Bukankah abah dia masih ada? Suruh sahaja abah dia belikan Buat apa kerja kilang siang malam cari duit kalau tak dibelikan barang sekolah anak? Iman pun satu. Selalu datang sini minta simpati, buat muka kesian”

Kak Sahila, kakak kedua Hazeni mula bersuara. Gayanya seperti tidak berpuas hati dengan ibunya yang selalu mengalah dengan karenah sepupunya yang masih kecil itu.
“Biarlah, mereka budak lagi.” Ibunya mula bersuara.

“Selalu begitu. Kita sahaja yang perlu mengalah. Setiap hari mereka datang makan di sini. Mak bagi lagi duit sekolah kepada mereka, padahal pak cik sudah berikan sebelum itu. Mereka mahu apa, semua mak bagi. Tak patut mak.” Kak Sahila protes.

Iman menangis teresak-esak. Sambil memanggil-manggil ibunya.
“Mak…Iman nak mati sama. Iman nak ikut mak. Semua orang jahat, semua benci Iman. Abah garang, Adam jahat. Semua jahat… Baik Iman mati saja…!

Hazeni tergamam melihat reaksi keras kakaknya itu. Sememangnya kakak keduanya ini lebih tegas berbanding adik-beradik yang lain. Namun kali ini, baginya agak keterlaluan. Walaubagaimanapun, entah mengapa dia tidak memahami dirinya sendiri. Setiap apa yang berlaku, dia hanya diam membisu. Sepatah kata tidak keluar dari mulutnya. Ingin sahaja dia bersuara, membetulkan apa yang dirasakan tidak enak pada pandangan matanya. Namun, lidah menjadi kelu, Hazeni hanya mampu melihat dan mendiamkan diri dengan apa yang berlaku. Sekadar menjadi pemerhati dan merasa berdosa besar di dalam hati. Kelopak matanya sudah bertakung dengan titisan air jernih. Nyaris sekali melimpah keluar, namun disekat agar tidak kelihatan lemah. Mungkin sifat ini diwarisi dari ayahnya.

Kelihatan titisan air mata ibunya mengalir deras.

“Apa yang Ila faham? Apa yang Ila tahu? Dulu sewaktu almarhumah masih hidup, siapa yang selalu menghantar makanan ke sini? Suatu ketika dulu kita tiada duit, siapa yang tolong pinjamkan wang? Susah senang kita bersama. Sekarang mak cik Ila sudah tiada, adakah berkurang kasih-sayangnya? Ila sudah lupa semuanya?”

Ibunya menyoal kembali. Kak Ila terkedu. Hazeni hanya memerhati. Ingin sahaja dia menguraikan segala masalah.

“Mak tolong mereka, mak tak pernah merungut. Mak ingat apa yang almarhumah buat dulu. Dulu dia banyak tolong kita. Takkanlah Ila tak tahu apa yang dibuatnya selama ini. Sampai hati Ila…”
Kak Sahila terdiam. Ada riak kekesalan terpancar di wajahnya. Lantas dia berlalu pergi.

Orang kalau dah ego, tak akan minta maaf”. Hati kecil Hazeni berbisik. Ternyata, dia juga merasa sakit hati melihat apa yang berlaku.

Ibunya menangis teresak-esak, bahkan lebih kuat daripada tangisan Iman. Begitupun Hazeni, tangisannya deras di dalam hati. Namun dia tidak akan sekali-kali menangis di hadapan orang lain. Dalam hatinya, tak siapa yang tahu.

“Iman, sudah. Nanti mak jang belikan kasut. Nanti pergi sekolah”. Ibunya seakan memujuk.
Iman hanya terdiam. Tiada lagi memprotes keras. Hanya tangisan sedu-sedan kedengaran.

“Iman jangan tinggal solat. Nanti lepas solat jangan lupa, berdoa, ‘Allah ampunkan mak, bagi mak masuk syurga, nanti Iman boleh jumpa emak di syurga’. Jangan sesekali tinggal solat. Dulukan mak Iman selalu suruh Iman solat.”

Iman hanya diam. Mungkin sudah mulai faham. Pemikiran kanak-kanak tidaklah seperti orang dewasa. Perlu dipujuk dan disuruh perlahan-lahan.

“Dulu mak Iman tak sempat habis belajar mengaji. Dahulu nak sekolah, nak beli barang-barang susah, kena kerja tolong orang di sawah baru dapat duit. Kami dah tua, baru pandai mengeja sedikit. Mak jang belajar sama-sama dengan mak Iman. Sekarang mak Iman sudah tak ada. Kalau Iman malas, kesian mak di dalam kubur. Setiap hari menangis tengok anak dia jadi orang jahat. Iman mahukah begitu? Kalau mak jang mati juga macam mana?”

Sekali lagi deraian air mata keluar membasahi pipi Iman.

“Mak…!” Kali ini teriakan Iman mendayu-dayu. Suara pilu kedengaran. Tangisan dan teriakan silih berganti. Sekian lama, tangisannya seakan tersekat-sekat. Iman mulai bersuara.

“Mak jang, petang ini Iman nak ikut mak jang mengaji dengan Tok. Iman nak ganti mak”
Pendek kata-katanya. Namun seakan-akan suatu suntikan semangat di hati ibu Hazeni.

“Baik. Kalau begitu, cepat pergi ambil songkok. Nanti kita sama-sama belajar. Boleh khatam al-Quran sama-sama. Nanti, Iman boleh jumpa mak di syurga”.

“Iman boleh jumpa mak di syurga?”

“Ya, doa kepada Allah. Berbuat baiklah setiap hari, sampai bertemu emak di syurga”

“Mak jang. Tunggu Iman ambil songkok, nanti kita pergi sama-sama”

Senyuman indah kelihatan pada wajah ibunya walaupun kelopak mata sudah membengkak akibat tangisan yang tiada henti sepanjang hari.

Anak kecil itu, kembali dengan hidupnya. Menggantikan rutin-rutin harian ibunya yang telah pergi. Ada tangis dan tawa, hanya jiwa kecilnya yang memahami.


Hazeni hanya tersenyum di dalam hati. Melihat apa yang berlaku, hatinya menjadi lega. Sepanjang cuti semester yang diluangkannya di rumah, kehidupannya dihiasi dengan air mata dan kedukaan orang-orang disekelilingnya.

Namun dia tidak sesekali merungut dan menyesali apa yang berlaku, kerana baginya setiap yang berlaku itu adalah dari Allah. Apa yang datangnya dari Allah itu adalah suatu tarbiyah, bagi mendidik hambaNya untuk menjadi seseorang yang lebih baik. Yang kecil bertukar menjadi besar, yang lemah menjadi kuat, yang kecewa kemudian akan berpuas hati, begitu juga bagi yang sedih, pasti akan merasa bahagia suatu ketika nanti.

Mungkin bagi sepupu-sepupunya yang lain, mereka akan berkata, “Kalaulah emak masih ada”. Namun berbeza bagi Hazeni. Dia mula berfikir di dalam hatinya, “Kalaulah mak tidak ada”.


Perbezaan itu membuatkan dirinya menjadi seorang yang lebih bersyukur kepada Allah, kerana masih dikurniakan seorang ibu yang tabah mengharungi kehidupan sebagai seorang ibu, dan ibu kepada anak-anak yang ketandusan kasih-sayang seorang ibu.

Dalam perjalanan pulang ke kampus, sewaktu berada di dalam bas, sempat juga Hazeni menukilkan sebuah puisi khas buat insan-insan yang bergelar ibu, juga buat insan-insan bertuah yang memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu.

Puisi Buat Ibu dan Insan-Insan Yang Miliki Hati Seorang Ibu :

Sampai Bertemu di Syurga

Akulah anak kecil
Yang dahulunya engkau gendong
Yang dahulunya engkau pimpin
Yang dahulunya engkau hadiahkan senyuman
Yang dahulunya engkau korbankan air mata
Yang dahulunya engkau beri hatimu
Dan kini aku telah dewasa
Kini ku punya suami dan anak
Takkan ku pandang sisi-sisi lain selain ibu
Takkan ku pinggir cebisan hati seorang ibu
Akan ku pandang ibu dengan penuh kasih sayang
Sebagaimana aku melihat anak kecilku yang tidak berdaya
Akanku pegang ibuku dengan penuh kelembutan
Sebagaimana aku membelai lembut kain sutera
Akanku suap bibir merekah itu
Sebagaimana suapan manjamu suatu ketika dahulu
Tidak akan sesekali aku melupakanmu
Dalam setiap doaku padaNya
Akan ku jalani hari dengan pasti
Selagi ada nafas, selama nadi berdenyut
Tidak akan aku meninggalkanmu
Kerana akulah anakmu
Dan engkau ibuku
Semoga bertemu di syurga


رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا

“Ya Allah, ampunkan segala dosa-dosaku dan dosa-dosa kedua ibubapaku kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani aku sewaktu aku kecil.”

Mari kita sama-sama menghargai ibu kita, sewaktu mereka masih lagi hidup di dunia ini. Jika mereka telah tiada,  kita pasti menyesali segala apa yang telah kita lakukan terhadapnya sewaktu dia masih hidup.Walaupun ibu telah tiada sekalipun, dia masih lagi 'bernafas' di hati seorang anak yang soleh, dia masih lagi 'hidup' dalam kehidupan anaknya, dan namanya sentiasa disebut dalam doa anaknya. Sampai bertemu di syurga~

Lelaki ini sanggup mendukung ayahnya untuk mengerjakan ibadat haji


8 ulasan:

boleh saja... harith faisal jadi anak yang baik :)

hihi.. just want to say.. nice cerpen.. touching gak nih..~

Akak...tersilap nih... petikan...

***

“Adam, sudah. Nanti mak jang belikan kasut. Nanti pergi sekolah”. Ibunya seakan memujuk.
Adam hanya terdiam. Tiada lagi memprotes keras. Hanya tangisan sedu-sedan kedengaran.

“Adam jangan tinggal solat. Nanti lepas solat jangan lupa, berdoa, ‘Allah ampunkan mak, bagi mak masuk syurga, nanti Iman boleh jumpa emak di syurga’.

***
Patutnya Iman, bukn adam. hehe

Neway, nice cerpen... sgt dekat dgn jiwa akk ek...teruskan berkarya..:)

sebenarnya... akk tukar nama watak banyak kali.. tue yg salah.. he2. TQ jd pembaca yg alert.. ha3 (@_@)

sehingga bertemu di syurga..Semoga kita terus diberi kekuatan untuk meneruskan sebuah lakaran kehidupan yg merupakan tarbiyahan terindah dari Ilahi..amiin ya Rabb..

subhanallah... tak sangka 'siti khadijah' di era globalisasi sudi melawat blog yg tak seberapa ni... ^^ sungguh terharu.. syukran jazilan yg ukhti Nik.. segan!(@_@)

Siti Khadijah di era globalisasi..’’Agak terkedu, terpana mendengarnya. Sungguh, Siti Khadijah merupakan serikandi yang amat dikagumi lantaran keteladanan beliau dalam perjuangan Islam, sebagai pembantu yang paling akrab bersama Rasulullah s.a.w. Terlalu jauh diri ini untuk mencapai seumpama itu. Siti Khadijah, mujahidah solehah. Agung jasanya di persada sejarah.

Itulah sebuah inspirasi untuk kita terus bersama mengislah diri, meneladani serikandi Islam ini..syukran, ukhti..:)

Catat Ulasan

SAMPAI BERTEMU DI SYURGA

Label:


Seusai kuliah, Hazeni menerima mesej dari kakaknya.
“Ani, mak cik sakit. Sekarang koma di hospital”

Ringkas sahaja mesej itu. Namun mampu menyentap hati kecil Hazeni. Lantas jari-jemarinya ligat menaip mesej.

“Sakit apa? Kenapa boleh jadi begitu kak Nurul?”

“Entahlah, mak cik sakit. Sejak akhir-akhir ini mak cik selalu sahaja mengadu sakit kepala. Petang tadi, tiba-tiba sahaja mak cik pengsan. Ada buih di mulutnya…”

Belum sempat Hazeni menanyakan soalan yang seterusnya, tiba-tiba satu panggilan masuk.

“Ani, kak Nurul sekarang ada di hospital. Abah dan mak pun ada sekarang. Mak cik macam tenat. Sekarang dalam keadaan koma. Nanti apa-apa hal, kami telefon balik. Maaf.”

Talian dimatikan. Pelbagai persoalan bermain di fikiran.
Mak cik sakit apa?
Mengapa tiba-tiba jadi begini?

Persoalan mengapa dan bagaimana sentiasa bermain di fikirannya. Dia sentiasa berdoa semoga mak ciknya diberi ketabahan. Keesokan harinya, dia mendapat satu lagi mesej. Kali ini agak tragis, sehingga menenggelamkan harapan kecil di hatinya.

“Hazeni, mak cik baru saja meninggal. Jam 1.00 petang tadi.”

Telefon bimbit hampir terlepas dari genggaman tangannya. Lantas digenggam erat. Dalam hatinya berkata, “Tidak. Pasti ada kesilapan”

Lantas dia segera menelefon kakaknya.
“Kak Nurul?”
“Mak cik sudah meninggal tadi…! Mak dan abah pun ada di sini. Pak cik sekarang sedang sibuk menguruskan jenazah…”. Kedengaran suara tangisan dari telefon. Kak Nurul tidak mampu menyambung kata-kata.

“Ani, ini mak. Ani duduk sahaja di sana. Mak sedih… mak cik sudah tak ada…” Ibunya cuba menenangkan Hazeni. Namun, akhirnya tewas dengan air matanya sendiri. Adik kandung yang sentiasa menemani, kini telah tiada. Sesiapa juga pasti merasa sedih.

“Ani. Ini abah. Ani duduk sahaja di UM. Tak perlu balik Penang. Di sini jauh, kalau Ani balik seorang, bahaya. Tak mengapa. Kami boleh uruskan semuanya di sini.” Ayahnya cuba menenangkan Hazeni.
Memang seorang ayah begitulah lagaknya. Gerimis di hati, namun langit cerah yang dipamerkan. Sungguh kental lagaknya, berjaya menenangkan hati orang lain. Namun tidak bagi Hazeni. Dia sungguh memahami hati abahnya yang seorang itu. Diam apabila resah, senyap apabila sedih. Kekadang bersuara seceria unggas, hanya untuk menghiburkan hati orang lain.

“Hmm, baik abah. Ani duduk di UM. Ani tak akan balik.” Ani juga cuba berlagak tabah, sebagaimana ayahnya beraksi. Lantas telefon dimatikan. Tiada air mata yang mampu dititiskan kerana ia sudahpun membeku di saat ditinggalkan orang yang disayangi.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Enam bulan berlalu dengan pantas. Maka berakhirlah sesi perkuliahan bagi semester kedua di Universiti Malaya. Cuti semester kali ini digunakannya untuk meluangkan masa di kampung. Kepulangan Hazeni pada kali ini, begitu suram. Lambaian rerumput di hujung sawah, seolah-olah lesu. Dedaun berguguran, sederas derai tangis di hatinya.

Keadaan rumahnya begitu sepi. Sepi lagi rumah di sebelahnya, kediaman almarhumah mak cik dan sekeluarga.

“Entah bagaimana dengan mereka.” Bisik hati kecilnya.

Sungguh, Hazeni bukanlah seorang yang ramah dan terlalu rapat dengan mak cik dan pak ciknya. Namun, apa yang membuatnya terasa dekat di hati adalah kerana dia membesar di situ. Di samping pak cik dan mak ciknya.

Wajah suram ibunya semakin meredupkan suasana. Kelihatan mata kuyu yang berkaca, seakan mengeluarkan air mata darah. Hazeni sedih melihat keadaan suram itu.

Tiba-tiba, kedengaran suatu teriakan.

“Abah jahat! Abah tak pernah faham kami…! Abah cuma tahu kerja, balik kerja dan makan. Semua kerja Adam yang buat. Adam pun letih, tahun ini Adam ada peperiksaan SPM. Apa nak jadi? Adam pun tak tahu. Kalaulah mak masih ada…”

Seorang remaja lelaki, Adam yang merupakan sepupu Hazeni, berlari meluru ke rumah mereka.

“Mak Jang…! Abah marah tak menentu. Adam benci abah!”  Adam berteriak. Kakinya yang tidak berkasut kelihatan berdarah akibat terlanggar batu besar.

“Adam jangan nak kurang ajar! Dah pandai kurang ajar. Dulu masa mak masih ada, semua harapkan mak. Sekarang dah besar, pandai-pandailah uruskan rumah. Jaga adik-adik. Balik!” Pak ciknya datang memarahi Adam.

“Macam inilah budak-budak sekarang. Tegur sedikit sudah melawan. Buat kerja sedikit pandai memberontak. Bukan nak membantu, tapi menyusahkan ada. Kita jaga dari kecil, bila sudah besar pandai melawan. Kalaulah dia masih ada…”. Sedikit tangis kelihatan pada kelopak mata seorang lelaki. Seketika merintih, pak ciknya pulang ke rumah. Rumah mereka hanyalah bersebelahan. Jika hujan di sebelahnya, maka di sebelahnya turut mendapat hujan, bukan sekadar mendung. Bahkan terkadang, jika salah satunya mendung, satunya lagi akan terus kehujanan. Itulah kuasa persaudaraan.

Pak cik, insan sebelum ini dikenali ramai sebagai seorang yang ceria dan rajin bekerja. Kini setelah kehilangan isteri, segala keceriaannya hilang. Cuma yang tinggal hanyalah kekecewaan dan kesedihan. Muramnya kini melebihi senyuman. Teriakannya melebihi tawa.

“Adam janganlah begitu. Adam kena tolong abah. Adam yang paling besar, kena jaga adik-adik.” Ibu Hazeni cuba menenangkan Adam. Hazeni hanya melihat, namun bibirnya diam membisu.

“Abah jahat! Dulu sewaktu mak ada, lain. Mak yang basuh semua baju. Setiap hari mak masak, sarapan, tengah hari, malam. Abah? Abah tak masak.Abah suruh buat macam-macam. Basuh baju, kemas rumah, jaga adik. Kalau baju sedikit tak apa. Tapi semua kerja buat sepah. Abah, setiap hari beli lauk yang sama. Bila adik-adik bergaduh, abah cuma tahu marah pada Adam. Abah jahat, mak tak macam tu!”

Sekali lagi deraian air mata berguguran. Adam menangis teresak-esak. Hazeni terdiam menyaksikan apa yang berlaku. Kepulangannya ke kampung seolah-olah tidak disambut dengan kegembiraan. Bahkan dengan deraian air mata. Namun, bukan itu yang Hazeni ambil peduli. Dia merasa hiba melihat ibunya yang sedih.
“Itulah, dulu sewaktu emak ada, Adam selalu melawan cakap mak. Mak yang selalu suruh solat, mak yang hantar ke tuisyen, mak suruh belajar rajin-rajin. Semua kerja mak yang buat, mak Cuma suruh belajar saja. Sekarang? Sudah…jangan ambil hati dengan abah. Kalau lepas ni kalau abah Adam pula yang mati macam mana?” Ibu Hazeni cuba menduga jiwa muda yang memberontak itu.

“Mak Jang tak faham! Tahun ini Adam SPM. Sepatutnya abah kena faham. Abah tak boleh marah-marah kalau Adam tak buat salah. Sudahlah Adam yang buat semua kerja, bila masalah adik-adik pun abah nak salahkan Adam. Iman paling nakal, selalu cari masalah dengan adik-beradik yang lain. Abah tak marahkan dia. Selalu membela, mentang-mentang dia paling bongsu. Adam rasa gagal SPM tahun ini. Kalau abah mati lebih baik. Mak…!” Deraian air mata semakin laju membasahi pipinya. Tiada yang lain diingatnya, melainkan ibunya yang baru sahaja meninggal dunia.

“Itu yang mak jang kata! Sabar, abah memang begitu. Emak lain, emak lebih lembut. Kalau tak sabar apa lagi boleh buat. Sekolah tu belajar elok-elok. Tak cemerlang sangat pun tidak mengapa, cukuplah sekadar lulus, kalau itu sahaja yang termampu.”. Deraian air mata ibu Hazeni lebih deras dari tangisan Adam. Ternyata, dugaan itu menduga kesabarannya. Naluri hati seorang ibu pasti terguris di saat melihat anak kecil menangis di hadapannya.

Malam itu pak cik bertandang ke rumah Hazeni. Meluahkan apa yang terbuku di hati kepada ibu dan ayahnya. Hazeni hanya menjadi pemerhati yang setia. Kelu untuk berkata-kata, bukan bermaksud membisu. Tetapi mendiamkan diri, memerhati tindakan orang-orang dewasa yang dirasakannya lebih banyak makan garam.

“Saya bukannya apa. Saya sudah tertekan. Sudahlah penat bekerja seharian. Balik sahaja rumah bersepah. Anak-anak bergaduh. Yang paling besar, bukan nak menolong.” Sayup kedengaran suara pak cik.

Hazeni mengasingkan diri dari perbualan itu. Tidak sanggup rasanya mendengar luahan pak ciknya. Apatah lagi melihat ibunya menangis. Telefon bimbit jenama Nokia dipegang kemas. Nama yang ‘Mak cik’ tertera di ‘contect list’ ditekan. Mahu sahaja dihubungi nombor itu. Andaikata pemiliknya dapat menjawab panggilan, ingin sekali dia merintih merayu kepada mak ciknya untuk pulang ke pangkuan keluarganya. Namun hakikat hidup ini, yang pergi tetap akan pergi. Yang masih hidup, perlu mengharungi kehidupan ini apa adanya. 


Hadapi hidup dengan penuh tabah dan redha, serta sedar bahawa segala yang kita miliki adalah pinjaman dari Allah. Apabila Allah mengambilnya semula, manusia perlu berlapang dada, serta mengucapkan syukur kerana diberi suatu pinjaman yang cukup istimewa dalam hidup.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Pada hari berikutnya, datang seorang anak kecil. Iman, budak lelaki berusia 7 tahun yang sungguh suci dan naif.

“Mak jang. Iman tak nak pergi sekolah. Iman tak ada kasut!” Iman, anak bongsu kepada empat orang adik-beradik mencebik mulut.

“Habis kenapa Iman tak beritahu kepada abah Iman? Takut?” Ibu Hazeni menyoal kembali. Seperti biasa, Hazeni hanya memerhatikan dari jauh apa yang berlaku. Iman hanya mendiamkan diri.

“Sudah. Tak mengapa, nanti Mak jang belikan. Baju sekolah ada? Kalau tak ada, nanti mak jang belikan”. Ibunya cuba menenangkan Iman yang muram mencuka.

“Emak begitulah. Suka memenangkan budak kecil ni. Bukankah abah dia masih ada? Suruh sahaja abah dia belikan Buat apa kerja kilang siang malam cari duit kalau tak dibelikan barang sekolah anak? Iman pun satu. Selalu datang sini minta simpati, buat muka kesian”

Kak Sahila, kakak kedua Hazeni mula bersuara. Gayanya seperti tidak berpuas hati dengan ibunya yang selalu mengalah dengan karenah sepupunya yang masih kecil itu.
“Biarlah, mereka budak lagi.” Ibunya mula bersuara.

“Selalu begitu. Kita sahaja yang perlu mengalah. Setiap hari mereka datang makan di sini. Mak bagi lagi duit sekolah kepada mereka, padahal pak cik sudah berikan sebelum itu. Mereka mahu apa, semua mak bagi. Tak patut mak.” Kak Sahila protes.

Iman menangis teresak-esak. Sambil memanggil-manggil ibunya.
“Mak…Iman nak mati sama. Iman nak ikut mak. Semua orang jahat, semua benci Iman. Abah garang, Adam jahat. Semua jahat… Baik Iman mati saja…!

Hazeni tergamam melihat reaksi keras kakaknya itu. Sememangnya kakak keduanya ini lebih tegas berbanding adik-beradik yang lain. Namun kali ini, baginya agak keterlaluan. Walaubagaimanapun, entah mengapa dia tidak memahami dirinya sendiri. Setiap apa yang berlaku, dia hanya diam membisu. Sepatah kata tidak keluar dari mulutnya. Ingin sahaja dia bersuara, membetulkan apa yang dirasakan tidak enak pada pandangan matanya. Namun, lidah menjadi kelu, Hazeni hanya mampu melihat dan mendiamkan diri dengan apa yang berlaku. Sekadar menjadi pemerhati dan merasa berdosa besar di dalam hati. Kelopak matanya sudah bertakung dengan titisan air jernih. Nyaris sekali melimpah keluar, namun disekat agar tidak kelihatan lemah. Mungkin sifat ini diwarisi dari ayahnya.

Kelihatan titisan air mata ibunya mengalir deras.

“Apa yang Ila faham? Apa yang Ila tahu? Dulu sewaktu almarhumah masih hidup, siapa yang selalu menghantar makanan ke sini? Suatu ketika dulu kita tiada duit, siapa yang tolong pinjamkan wang? Susah senang kita bersama. Sekarang mak cik Ila sudah tiada, adakah berkurang kasih-sayangnya? Ila sudah lupa semuanya?”

Ibunya menyoal kembali. Kak Ila terkedu. Hazeni hanya memerhati. Ingin sahaja dia menguraikan segala masalah.

“Mak tolong mereka, mak tak pernah merungut. Mak ingat apa yang almarhumah buat dulu. Dulu dia banyak tolong kita. Takkanlah Ila tak tahu apa yang dibuatnya selama ini. Sampai hati Ila…”
Kak Sahila terdiam. Ada riak kekesalan terpancar di wajahnya. Lantas dia berlalu pergi.

Orang kalau dah ego, tak akan minta maaf”. Hati kecil Hazeni berbisik. Ternyata, dia juga merasa sakit hati melihat apa yang berlaku.

Ibunya menangis teresak-esak, bahkan lebih kuat daripada tangisan Iman. Begitupun Hazeni, tangisannya deras di dalam hati. Namun dia tidak akan sekali-kali menangis di hadapan orang lain. Dalam hatinya, tak siapa yang tahu.

“Iman, sudah. Nanti mak jang belikan kasut. Nanti pergi sekolah”. Ibunya seakan memujuk.
Iman hanya terdiam. Tiada lagi memprotes keras. Hanya tangisan sedu-sedan kedengaran.

“Iman jangan tinggal solat. Nanti lepas solat jangan lupa, berdoa, ‘Allah ampunkan mak, bagi mak masuk syurga, nanti Iman boleh jumpa emak di syurga’. Jangan sesekali tinggal solat. Dulukan mak Iman selalu suruh Iman solat.”

Iman hanya diam. Mungkin sudah mulai faham. Pemikiran kanak-kanak tidaklah seperti orang dewasa. Perlu dipujuk dan disuruh perlahan-lahan.

“Dulu mak Iman tak sempat habis belajar mengaji. Dahulu nak sekolah, nak beli barang-barang susah, kena kerja tolong orang di sawah baru dapat duit. Kami dah tua, baru pandai mengeja sedikit. Mak jang belajar sama-sama dengan mak Iman. Sekarang mak Iman sudah tak ada. Kalau Iman malas, kesian mak di dalam kubur. Setiap hari menangis tengok anak dia jadi orang jahat. Iman mahukah begitu? Kalau mak jang mati juga macam mana?”

Sekali lagi deraian air mata keluar membasahi pipi Iman.

“Mak…!” Kali ini teriakan Iman mendayu-dayu. Suara pilu kedengaran. Tangisan dan teriakan silih berganti. Sekian lama, tangisannya seakan tersekat-sekat. Iman mulai bersuara.

“Mak jang, petang ini Iman nak ikut mak jang mengaji dengan Tok. Iman nak ganti mak”
Pendek kata-katanya. Namun seakan-akan suatu suntikan semangat di hati ibu Hazeni.

“Baik. Kalau begitu, cepat pergi ambil songkok. Nanti kita sama-sama belajar. Boleh khatam al-Quran sama-sama. Nanti, Iman boleh jumpa mak di syurga”.

“Iman boleh jumpa mak di syurga?”

“Ya, doa kepada Allah. Berbuat baiklah setiap hari, sampai bertemu emak di syurga”

“Mak jang. Tunggu Iman ambil songkok, nanti kita pergi sama-sama”

Senyuman indah kelihatan pada wajah ibunya walaupun kelopak mata sudah membengkak akibat tangisan yang tiada henti sepanjang hari.

Anak kecil itu, kembali dengan hidupnya. Menggantikan rutin-rutin harian ibunya yang telah pergi. Ada tangis dan tawa, hanya jiwa kecilnya yang memahami.


Hazeni hanya tersenyum di dalam hati. Melihat apa yang berlaku, hatinya menjadi lega. Sepanjang cuti semester yang diluangkannya di rumah, kehidupannya dihiasi dengan air mata dan kedukaan orang-orang disekelilingnya.

Namun dia tidak sesekali merungut dan menyesali apa yang berlaku, kerana baginya setiap yang berlaku itu adalah dari Allah. Apa yang datangnya dari Allah itu adalah suatu tarbiyah, bagi mendidik hambaNya untuk menjadi seseorang yang lebih baik. Yang kecil bertukar menjadi besar, yang lemah menjadi kuat, yang kecewa kemudian akan berpuas hati, begitu juga bagi yang sedih, pasti akan merasa bahagia suatu ketika nanti.

Mungkin bagi sepupu-sepupunya yang lain, mereka akan berkata, “Kalaulah emak masih ada”. Namun berbeza bagi Hazeni. Dia mula berfikir di dalam hatinya, “Kalaulah mak tidak ada”.


Perbezaan itu membuatkan dirinya menjadi seorang yang lebih bersyukur kepada Allah, kerana masih dikurniakan seorang ibu yang tabah mengharungi kehidupan sebagai seorang ibu, dan ibu kepada anak-anak yang ketandusan kasih-sayang seorang ibu.

Dalam perjalanan pulang ke kampus, sewaktu berada di dalam bas, sempat juga Hazeni menukilkan sebuah puisi khas buat insan-insan yang bergelar ibu, juga buat insan-insan bertuah yang memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu.

Puisi Buat Ibu dan Insan-Insan Yang Miliki Hati Seorang Ibu :

Sampai Bertemu di Syurga

Akulah anak kecil
Yang dahulunya engkau gendong
Yang dahulunya engkau pimpin
Yang dahulunya engkau hadiahkan senyuman
Yang dahulunya engkau korbankan air mata
Yang dahulunya engkau beri hatimu
Dan kini aku telah dewasa
Kini ku punya suami dan anak
Takkan ku pandang sisi-sisi lain selain ibu
Takkan ku pinggir cebisan hati seorang ibu
Akan ku pandang ibu dengan penuh kasih sayang
Sebagaimana aku melihat anak kecilku yang tidak berdaya
Akanku pegang ibuku dengan penuh kelembutan
Sebagaimana aku membelai lembut kain sutera
Akanku suap bibir merekah itu
Sebagaimana suapan manjamu suatu ketika dahulu
Tidak akan sesekali aku melupakanmu
Dalam setiap doaku padaNya
Akan ku jalani hari dengan pasti
Selagi ada nafas, selama nadi berdenyut
Tidak akan aku meninggalkanmu
Kerana akulah anakmu
Dan engkau ibuku
Semoga bertemu di syurga


رَبِّ اغْفِرْ لِيْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيْ صَغِيْرًا

“Ya Allah, ampunkan segala dosa-dosaku dan dosa-dosa kedua ibubapaku kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani aku sewaktu aku kecil.”

Mari kita sama-sama menghargai ibu kita, sewaktu mereka masih lagi hidup di dunia ini. Jika mereka telah tiada,  kita pasti menyesali segala apa yang telah kita lakukan terhadapnya sewaktu dia masih hidup.Walaupun ibu telah tiada sekalipun, dia masih lagi 'bernafas' di hati seorang anak yang soleh, dia masih lagi 'hidup' dalam kehidupan anaknya, dan namanya sentiasa disebut dalam doa anaknya. Sampai bertemu di syurga~

Lelaki ini sanggup mendukung ayahnya untuk mengerjakan ibadat haji


8 ulasan:

boleh saja... harith faisal jadi anak yang baik :)


hihi.. just want to say.. nice cerpen.. touching gak nih..~


Akak...tersilap nih... petikan...

***

“Adam, sudah. Nanti mak jang belikan kasut. Nanti pergi sekolah”. Ibunya seakan memujuk.
Adam hanya terdiam. Tiada lagi memprotes keras. Hanya tangisan sedu-sedan kedengaran.

“Adam jangan tinggal solat. Nanti lepas solat jangan lupa, berdoa, ‘Allah ampunkan mak, bagi mak masuk syurga, nanti Iman boleh jumpa emak di syurga’.

***
Patutnya Iman, bukn adam. hehe

Neway, nice cerpen... sgt dekat dgn jiwa akk ek...teruskan berkarya..:)


sebenarnya... akk tukar nama watak banyak kali.. tue yg salah.. he2. TQ jd pembaca yg alert.. ha3 (@_@)


sehingga bertemu di syurga..Semoga kita terus diberi kekuatan untuk meneruskan sebuah lakaran kehidupan yg merupakan tarbiyahan terindah dari Ilahi..amiin ya Rabb..


subhanallah... tak sangka 'siti khadijah' di era globalisasi sudi melawat blog yg tak seberapa ni... ^^ sungguh terharu.. syukran jazilan yg ukhti Nik.. segan!(@_@)


Siti Khadijah di era globalisasi..’’Agak terkedu, terpana mendengarnya. Sungguh, Siti Khadijah merupakan serikandi yang amat dikagumi lantaran keteladanan beliau dalam perjuangan Islam, sebagai pembantu yang paling akrab bersama Rasulullah s.a.w. Terlalu jauh diri ini untuk mencapai seumpama itu. Siti Khadijah, mujahidah solehah. Agung jasanya di persada sejarah.

Itulah sebuah inspirasi untuk kita terus bersama mengislah diri, meneladani serikandi Islam ini..syukran, ukhti..:)


Catat Ulasan